Facebook logo

Willen we dit echt? De slimme bril van Facebook

  • Meta zet met het zogenaamde Project Orion in op slimme brillen die de smartphone kunnen vervangen.
  • De bril biedt functies zoals live vertalingen en audiobeschrijvingen via technologie geïntegreerd in de glazen.
  • Zuckerberg beschouwt de bril als een ’tijdmachine’ naar een opwindende toekomst, maar deze innovatie roept ook vragen op over privacy.
  • Ondanks technologische vooruitgang blijven veel mensen sceptisch, deels door Meta’s reputatie en de vraag of de bril echt een toegevoegde waarde biedt.

Bedrijven proberen steeds opnieuw met een ‘slimme bril’ met technische snufjes te komen.

Met de recente ontwikkelingen rond Meta’s Project Orion blijkt dat slimme brillen nog steeds niet breed zijn doorgebroken. Daarover schrijft onderzoekster Linda Duits.

Toch blijft Meta, het moederbedrijf van Facebook, er in investeren, met de hoop dat hun bril de smartphone kan vervangen.

De bril biedt live vertaling en audiobeschrijving van je omgeving, en wordt bestuurd via spraak of handbewegingen. Hoewel de technologie indrukwekkend klinkt, blijven er vragen rond privacy en of deze bril echt een noodzaak zal blijken, gezien de afkeer voor constante dataverzameling door Meta.

Mark Zuckerberg van Facebook noemt de bril een ‘tijdmachine’ die een inkijk geeft in een toekomst vol mogelijkheden, maar de vraag blijft: willen mensen dit echt?

Het grootste obstakel voor de doorbraak van slimme brillen us niet alleen de technologie, maar ook de indruk van gebruikers zoals jij en ik, denkt Linda Duits.

De vraag blijft of mensen daadwerkelijk een apparaat willen dragen dat constant verbonden is met hun persoonlijke gegevens, vooral als het wordt aangeboden door een bedrijf met een twijfelachtige reputatie op het gebied van privacy, zoals Meta.

Gebruikers zijn terughoudend vanwege de potentiële inbreuk op hun privacy en het ongemak van een extra draagbaar apparaat, waardoor het echte gebruik van deze brillen nog ver van vanzelfsprekend is.